Blisko jedna trzecia Polaków wciąż rezerwuje wakacje w lokalnych biurach podróży

150x110

Nowy raport wyszukiwarki ofert turystycznych KAYAK.pl przedstawia zmiany w zwyczajach podróżniczych Polaków w ciągu ostatnich 10 lat

Warszawa, 23 maja 2016 r.: Innowacje technologiczne, rozpowszechnienie internetu, rozwój urządzeń mobilnych i powstanie nowych kanałów komunikacji wyraźnie pozwoliło Polakom skrócić czas potrzebny na zaplanowanie podróży – taki wniosek płynie z nowego raportu na temat podróży i technologii mobilnych przygotowanego przez zespół KAYAK.pl. Celem badania było prześledzenie zmian w zwyczajach podróżniczych Polaków w ostatnim dziesięcioleciu. Według niego 34% Polaków uważa, że obecnie poświęcają mniej czasu na zaplanowanie wyjazdu, a urządzenia mobilne stają się nieodłącznym elementem podróży.

Dziesięć lat temu ponad połowa Polaków (54%) szukała pomysłów na kolejny wyjazd wśród członków rodziny i znajomych, a jedna trzecia (33%) – w przewodnikach turystycznych. Co ciekawe, krewni i przyjaciele pozostają ważnym źródłem inspiracji (49%), jednak dzisiaj czerpiemy pomysły także z internetu. W tym celu 44% podróżników z Polski odwiedza internetowe biura podróży. Aby rozbudzić swoje podróżnicze ambicje, 33% badanych sprawdza portale społecznościowe, a 19% czyta blogi. Wśród osób poniżej 35. roku życia odsetek ten jest jeszcze wyższy – z pomocy mediów społecznościowych korzysta 48%, a z blogów 32% ankietowanych. Ogółem komputer nadal jest ulubionym urządzeniem do poszukiwania inspiracji wyjazdowych, a tylko 8% ankietowanych wykorzystuje w tym celu smartfony.

Internet i nowe technologie pozwoliły Polakom przyspieszyć planowanie podróży – 34% z nich twierdzi, że obecnie ta czynność zabiera im mniej czasu niż dziesięć lat temu. Takie przekonanie panuje zwłaszcza wśród osób w wieku od 50 do 64 lat (42%). Z drugiej strony młodsze pokolenie (od 18. do 24. roku życia) uważa inaczej: 55% twierdzi, że planowanie podróży zajmuje im więcej czasu w związku z różnorodnością dostępnych źródeł inspiracji, które dostarczają większej ilości informacji, co nie ułatwia szybkiego podjęcia decyzji i zaplanowania wyjazdu.

Spadek popularności tradycyjnych biur podróży i infolinii

Badanie wykazało, że w dzisiejszym cyfrowym świecie większość Polaków (59%) rezerwuje podróż przez internet, z czego blisko połowa (41%) dokonuje rezerwacji w internetowym biurze podróży, a 28% bezpośrednio na stronie linii lotniczej lub hotelu. Tymczasem niegdyś popularne metody, takie jak odwiedziny w lokalnym oddziale biura podróży (52%) i telefon na infolinię (23%) są teraz stosowane przez mniej niż jedną piątą Polaków. Sugeruje to, że doświadczeni podróżnicy wolą wziąć sprawy w swoje ręce, szukając i porównując ceny samodzielnie, najchętniej na komputerze (75%). Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego że to urządzenie wydaje się łatwiejsze w obsłudze i bezpieczniejsze. Urządzenia mobilne, takie jak smartfony, nie są jeszcze tak popularne (10%).

Polacy nie korzystają z mobilnych kart pokładowych

Dziesięć lat temu połowa ogółu Polaków (50%) wolała odprawić się na lotnisku i otrzymać wydrukowaną kartę pokładową na miejscu. W miarę rozwoju serwisów internetowych ten sposób stał się znacznie mniej popularny i obecnie tylko 17% osób korzysta z odprawy bezpośrednio na lotnisku. Dzisiaj Polacy wolą skorzystać z możliwości odprawy i wydrukowania karty pokładowej w domu (43%), natomiast 11% wybiera odprawę za pośrednictwem smartfona i mobilną kartę pokładową. Po bardziej wnikliwej analizie okazuje się, że ta ostatnia cieszy się popularnością głównie wśród mężczyzn (13% w porównaniu z 10% kobiet) i młodych ludzi w wieku od 18 do 24 lat (20%). Mobilne karty pokładowe stają się coraz bardziej popularne, ponieważ aplikacje linii lotniczych i wirtualne portfele podróżne ułatwiają ich przechowywanie i organizację, najwyraźniej jednak Polacy potrzebują jeszcze czasu, zanim zupełnie zrezygnują z drukowanych biletów na rzecz ich elektronicznych odpowiedników.

50% młodych Polaków stale korzysta z telefonu w czasie podróży

Zmiany, które zaszły w ostatnich latach, nie wpłynęły szczególnie na zajęcia Polaków podczas wyjazdu. W pierwszej trójce pozostają niezagrożone: zwiedzanie, wypoczynek i rozrywka. Na tle ogółu Europejczyków Polacy (14%) częściej decydują się na aktywny wypoczynek niż przeciętny turysta z Europy (10%), stanowią także największy odsetek, jeżeli chodzi o wybierane różnorodnych form rozrywki i korzystania z oferty kulturalnej odwiedzanego miejsca.

O ile większość Polaków (57%) korzysta z komputera, szczególnie młodsze pokolenie w wieku 18-24 lat stale używa telefonu podczas wyjazdu (50%), przy czym bardziej uzależnieni od niego są mężczyźni (28%) niż kobiety (24%).

Rozwiązania mobilne rosną w siłę, ale tradycyjne formy interakcji nadal mają się dobrze

Dziesięć lat temu Polacy dzielili się wrażeniami z podróży z rodziną i znajomymi głównie poprzez pokazywanie albumów ze zdjęciami czy slajdów (58%), przesyłanie pocztówek (56%) lub spotkania z najbliższymi (54%) po powrocie z wyjazdu. Tylko 7% z nich publikowało zdjęcia lub filmy w mediach społecznościowych.

Obecnie najchętniej opowiadamy rodzinie i znajomym o naszych podróżach osobiście bezpośrednio po powrocie (53%) lub do nich dzwonimy (47%). Wyraźnie wzrosła popularność mediów społecznościowych (44%) kosztem innych, tradycyjnych sposobów relacjonowania wycieczek, co odzwierciedla liczbę dostępnych w dzisiejszych czasach portali, komunikatorów i internetowych serwisów do udostępniania danych. Są one teraz równie ważne, co albumy ze zdjęciami czy pokazy slajdów (44%). Natomiast znacząco spadła popularność pocztówek – tylko 25% osób nadal wysyła je z wakacji do najbliższych. Do dzielenia się wrażeniami z podróży Polacy zwykle korzystają z komputera (53%), a około jedna trzecia używa w tym celu smartfona (31%). Jednak telefon zdobywa coraz większą popularność wśród młodszego pokolenia w wieku od 18 do 24 lat (62%), tym samym wyprzedzając komputer (31%).

Vera Pershina, Dyrektor Regionalny KAYAK na Polskę i Rosję, mówi: Urządzenia mobilne są obecne w każdym aspekcie życia konsumentów i podróżowanie niczym się różni się pod tym względem. W miarę jak ich rola wzrasta na każdym etapie podróży, w zespole KAYAK dostosowujemy się do potrzeb naszych użytkowników, zapewniając im niezbędne rozwiązania technologiczne do planowania i organizacji wyjazdu w wygodny i intuicyjny sposób. Najlepszym tego przykładem jest nasza aplikacja mobilna, która została zaprojektowana tak, aby dać podróżnym wszystkie potrzebne informacje i pomóc im w podróży, do czego służy między innymi funkcja Trips pozwalająca zorganizować plan trasy i zarządzać nim.

UWAGA

Podstawą powyższego raportu są wyniki ankiety przeprowadzonej przy współpracy z firmą OpinionWay w dwunastu krajach i regionach w Europie (Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Po9lsce, Rosji, Francji i we Włoszech), Azji (Singapurze i Honkongu) oraz Australii. W ankiecie wzięło udział 1000 respondentów na kraj.


dostarczył infoWire.pl